Munkahelyi etikett

Talán mindannyian volt szerencsénk ahhoz a kollégához, aki rendszeresen késik, avagy előbb lelép az irodából, netán óránként kivesz egy hosszabb szünetet (kávé, pisi, cigi stb.), ahhoz, aki munkaidőben privát ügyben telefonálgat, pletykál, szöszmötöl... Nem mondom azt, hogy nem szabad lazítani és az az ildomos, ha a munkahely sztahanovista intézménnyé avanzsálódik, de mégis... Úgy vélem, hogy illik megtisztelni munkatársainkat, ügyfeleinket és önmagunkat azzal, hogy bizonyos írott és íratlan "szabályokat" betartunk.

Mai témám, talán nem nehéz kitalálni a bevezető mondatok elolvasása után a munkahelyi illemszabályokra vonatkozóan ad némi ízelítőt.

"Központi kérdés minden esetben az idő. A munkaidő napi 8 óra (ettől eltérő lehet, ami a munkaszerződésben le van írva), ez azt jelenti, hogy a munkával töltött idő 8 óra legyen. Sokszor a munkáltató az ebédidőt nem fizeti, ehhez minden joga megvan. Gondoljunk bele, nem nagydolog fél órával tovább dolgozni.

Érkezés és távozás kérdése is kulcsfontosságú. A késéseket nem sok cég tolerálja, de a korábban elmenetelt sem szeretik. Persze előfordulhat, hogy késünk, amit valószínűleg a munkáltató elnéz, de ebből rendszert csinálni nem jó taktika, számíthatunk rá, hogy jó esetben szólnak érte, rossz esetben elküldenek. A munkaidő vége előtt 5 perccel távozni a munkáltató, de a kollégák rosszallását is kiválthatja.

A következő bekezdés főleg a dohányzóknak szól. Egy állásinterjún nem jár érte plusz pont, ha dohányzunk. Számoljunk óránként 5 perc cigi szünettel, az egy nap 40 perc dohányzást jelent. A munkáltató többsége elnézi, úgy is számítógép előtt dolgozóknak óránként 5 perc szünetet kell tartaniuk, de tartsuk szem előtt, az 5 perc nem 25-öt jelent. A dohányzás ideje alatt, ha olyan a munka és addig a kollégáknak kell végezni a mi feladatunkat, érdemes az 5 percet lerövidíteni.

Internetezni lehet, de csak ésszel. A számítógép előtt dolgozók többsége az internetet is használhatja. Ügyeljünk rá oda, ha van munka ne a chat-et bújjuk. Ebédidőben kikapcsolódhatunk, de munka közbe kerüljük a facebookozást. Értelem szerű, de leírom, céges számítógépre privát vagy esetleg pornográf képeket, videókat ne mentsünk, az utóbbit lehetőleg ne is nézegessük. Sok munkahelyen utólag lekérhető az adott számítógépen folytatott internetezés, nem biztos, hogy egy fegyelmit vagy esetleg elbocsátást megért néhány perc böngészést.

Telefonálásnál tartsuk észbe, hogy munkahelyen vagyunk. A kollégák hallhatják beszélgetésünket, ami zavaró lehet számukra. Feltétlen munkaidőben kell telefonálni, akkor törekedjünk arra, hogy mindnél gyorsabbak legyünk és lehetőleg másokat ne zavarjunk.

Beszédre és hangerőre is érdemes odafigyelni. Nem illik káromkodni és hangoskodni. A munkáltatók nem nézik jó szemmel a folyamatos beszélgetést, hisz jogosan gondolhatják, hogy akkor nem történik munka. A kollégákkal lehetőleg ne munkaidőben beszéljük át a családi gondokat, szorítkozzunk a lényegre.

Végezetül az öltözködésről pár mondat. Manapság nagyon megváltozott az elvárt ruházati stílus viselése. Beosztástól és munkakörtől is függ, hogy milyen ruhába dolgozzunk. Általánosságba érdemes megfogadni, hogy ápolt kinézetünk legyen, férfiaknál hosszúnadrág, nőknél minimum térd alá érő alsórész, felül fedett ruházat. A cipő férfiaknál ne szandál vagy papucs legyen, nőknél lehetőleg ne papucs. Persze találkoztam már olyan munkahellyel, ahol csak az ügyfelekkel találkozóknak kellett ezeket betartaniuk, de minden esetben érdemes így öltözködni."

Forrás: internet ("Mindenkit érint")

Címkék: