A testbeszéd hatása a hangulatra

A testbeszédünk megmutatja a külvilágnak azt, hogy hogyan érezzük magunkat éppen az adott pillanatban. A testünk ösztönösen ragál a gondolatainkra és az érzéseinkre, ilyen szempontból pedig nyitott könyvvé válunk mások számára. Nem kell a téma szakértőjének lenni ahhoz, hogy következtetéseket vonjuk le a testbeszédből. Van úgy, hogy mi magunk sem tudjuk, hogy miért de valakinek a jelenléte teljesen feldobja a hangulatunkat, míg mások jelenléte egyszerűen frusztráló vagy idegesítő. Ez elsősorban kisugárzás függvénye, amelyet nem mindig lehet látni, csak érezni.

Az, hogy hogyan érzünk bizonyos emberek iránt, azzal is összefüggésben van, hogy milyen az adott személy testbeszéde. Ha határozott, kiegyensúlyozott képet mutat a testbeszéde, akkor egy karakteres, határozott ember benyomását kelti. Más esetben pedig amikor egy görnyedt hátú embert látunk magunk előtt, aki még a karjait is keresztbe teszi, rögtön egy gyenge figura benyomását kelti bennünk, függetlenül attól, hogy mennyire kedves is az illető. A testbeszéddel tehát vonzóvá és ellenszevessé is tudjuk tenni magunkat.

Azt sokan tudják, hogy a hangulatunktól függ, hogy éppen milyen pózt veszünk fel a testünkkel, azonban arról csak kevesen tudnak, hogy ez fordítva is működik. Ha lehangoltak vagyunk és tudatosan kihúzzuk magunkat, ruganyosan lépkedünk, akkor hamarosan észrevesszük, hogy a hangulatunk is változik mégphozzá pozitív irányba. Amikor valaki teljesen letört állapotban, gondolataiba temetkezve megy az utcán, akkor a testtartása inkább összehúzodott, hasonló egy kutyához aki behúzza fülét, farkát. Minél többet van valaki ebben az állapotban, annál inkább természetessé válik számára ez a testhelyzet, és előfordulhat, hogy még akkor is így halad végig az utcán, ha éppen nincs semmi gondja. A testtartása viszont gondoskodik arról, hogy újra rosszúl érezze magát. Rögtön el is magyarázom, hogy miért, de előbb térjünk ki a Pavlovi reflexre.

Pavlov megnyomta a csengőt, és enni adott a kutyáknak. Ezt megismételte párszor, amíg a kutyák tudatalattijában rögzült, a képlet: csengőszó = kaja. Sokadszorra megismételte, majd egyik alkalommal csak a csengőt nyomta meg, de nem adott kaját. Megfigyelte, hogy a kutyák szervezete ugyanúgy reagált, mintha kaját kaptak volna. Annak ellenére indult meg a kutyák nyáltermelése, hogy az ételt valóban látták volna, illetve kóstolták volna. Innen tehát az a következtetés, amely ma már tudományosan bizonyított tény, hogy az agyban a reflexszerű beidegződéseink miatt viselkedünk úgy ahogyan. Mint a pavlovi kísérletben, amikor rosszul érezzük magunkat, reflexszerűen védekező állásba kerülünk, összehúzzuk magunkat, keresztbe tesszük a karjainkat stb. De ez ugyanígy fordítva is igaz. Ha most tudatosan keresztbe teszük a kezünket, görnyedten járkálunk, nem telik bele egy kis időbe, és elkezdjük magunkat lehangoltnak érezni.

A testbeszéd gyakran determinálja azt, ahogyan egy ember élete halad. Akit valamilyen negatív élmény ér annak a testbeszéde is negatívvá válik, és minél tovább gondol a negatív élményre, a testbeszéde annál inkább berögződik és mindannapivá válik. És, még akkor is rosszul érzi magát, ha éppen semmi oka nincs rá, köszönhetően annak, hogy a testbeszédével reflexszerűen idézi elő a negatív érzelmeket. A nem megfelelő testbeszéddel tehát zaklatottá tudjuk tenni magunkat, érdemes ezért odafigyelni rá.

Itt nem arról, van szó, hogy csak és kizárólag a testbeszédünk a felelős azért, ahogyan érzünk, azonban a befolyása az emberi hangulatra nézve kétségtelen. Legközelebb, ha lehangoltnak érzed magad tudatosan szánj öt percet arra, hogy pozitív testhelyzetet vegyél fel, miközben kihúzod magad, ruganyos léptekkel, önbizalmat sugárzóan sétálgatsz a szobában, vagy akár kint a szabadban. De elég csak mosolyognod, máris kezdenek beindulni a pozitív érzések. Ha ezt elég ideig ismételed, előjönnek a pozitív érzések, és a hangulatod akár már fél órán belül megváltozik. Kis túlzással a világ legfélénkebb emberéből a világ legmagabiztosabb emberévé válhatsz fél óra alatt. Most rajtad a sor, próbáld ki a gyakrolatban, és írj kommentet a tapasztalataidról. Sok sikert!

Üdv, shaumbra

További írásaim: http://motivacioblog.hu

Kövesd a blogomat a Facebookon is, és ne maradj le semmiről: http://facebook.com/motivacioblog.hu