Oktatás?

"Mindenki egy zseni. De ha egy halat az alapján ítélsz meg, hogy milyenek a képességei a fára mászáshoz,
abban a hitben élheti le az egész életét, hogy hülye." - Albert Einstein

Ez egy összefoglaló, amelynek néhány gyöngyszeme már külön bejegyzésként is szerepelt.

Mindenki érzi, hogy nem működik jól az oktatási rend (sem...).

Néhány gondolatébresztő videó, blogbejegyzés ezzel kapcsolatban, hogy Einstein apánk nem mellébeszélt, amikor a fenti mondatot mondta. Illetve pár kezdeményezés (itthonról és külföldről egyaránt), hogy lássuk, van kiút, vannak kezdeményezések, melyek reménysugarak az úton, hogy megérett a változásra, változtatásra ez is.
A változást egyénileg, kisebb csoportokban kell megtenni, nem pedig fentről, a politika irányából kell várni, mert nekik csak jó katonák kellenek, akik eltartják a rendszert. A jó katona pedig nem kérdőjelez meg semmit.... az csak teszi amit mondanak neki, anélkül, hogy megkérdőjelezné annak helyességét, vagy az élettel összeegyeztethetőségét...
Ha Te nem ilyen katona vagy, vagy a gyerekedet nem akarod ilyen katonaként viszontlátni, javaslom kezdj el ébredni, és kutakodni a környezetedben az alternatív megoldásokért.

2+2=5? ...
http://www.youtube.com/watch?v=Hi-y0kn78RE

hogy miért helytelen az oktatási rend? Carlin - Az oktatásról:
http://www.youtube.com/attribution_link?a=yMOIMDTFd5k&u=%2Fwatch%3Fv%3DO...

Az iskola nélküli élet:
http://www.zoldvakond.org/szabadon_elemei/mit_ertunk_iskola_nelkuli_elet...

Egyáltalán nem is tudjuk, mi az, hogy gyerek.
Nem tudjuk, hogy mik a gyerekek, hiszen a gyerekeket rögtön a születésétől fogva, elkezdjük nevelni.
Ahhoz, hogy a gyerek gyerek maradhasson, s hogy az eredeti született lelkesedésébe maradjon, nincsen semmiféle tapasztalatunk. Mert ezt, a mai társadalmunk, a mai oktatás alapú világunk egyáltalán nem teszi lehetővé.
Beszélgetés André Sternnel. Az 1971-ben született zenész, zeneszerző, gitárépítő, újságíró és író soha nem járt iskolába. Nem részesült otthoni taníttatásban sem, hanem szülei lehetővé tették, hogy képességei szabadon, a saját ritmusában bontakozzanak ki. :
http://www.youtube.com/watch?v=xAE4E79FZ-E

Kezelhetetlen, hiperaktív, vagy kristálygyerek. Hogy is van ez? És hol a gyermek?
http://www.szivkozpont.eoldal.hu/cikkek/tudatossag/oktatas--a-kezelhetet...

Summerhill kicsiben:
http://www.vidirita.com/iskola-2/summerhill-kicsiben/

A SummerHill film:
http://www.youtube.com/watch?v=QlfuQqVMu0Y

Az Élet iskolája:
http://balatonfelvideki-iskola.com/bemutatkozas/

Orosz életiskola (Scsetyinyin):
http://www.youtube.com/watch?v=2bEW1PRYP9U

Anasztázia sorozat (videólista):
http://www.youtube.com/watch?v=lcnSBMvMX7k&list=PLnhUWyk_ydgP9kr1-3I_0N9...

Gyerekeket boldogító iskolák:
http://manioka13blog.wordpress.com/2014/03/09/gyerekeket-boldogito-iskolak/

Vabababa: őrizzük meg a gyerekekben azt a nyitottságot és tehetséget, ami velük született:
http://www.8800.hu/kanizsaiak/vabababa-orizzuk-meg-gyerekekben-azt-nyito...

BigFish Off School. Egy olyan suli, ami nem suli:
http://bigfishoffschool.wix.com/bigfish

Ígéretes Magyar találmány:
http://www.noltv.hu/video/5340.html

Ken Robinson: Hogyan szabaduljunk az oktatás Halál-völgyéből?
http://www.ted.com/talks/lang/hu/ken_robinson_how_to_escape_education_s_...

Rebellis tanároknak:
http://www.foti-peter.hu/foti_utmutato_velemenyek.html

Tanárok tízparancsolata:
1.) Érdekeljen a szaktárgyad.
2.) Ismerd a szaktárgyadat.
3.) Tudnod kell a tanulás útjairól azt, hogy a legjobb az az út, amelyet magad fedezel fel.
4.) Próbálj olvasni a diákok arcáról: mit várnak, mi nehéz nekik? Képzeld magad a helyükbe.
5.) Ne pusztán tárgyi tudást adj tanítványaidnak, hanem fejlesszed gondolkodási készségüket is; szoktassad megfelelő értelmi magatartásra, rendszeres munkára őket.
6.) Tanítsd meg őket a találgatásra.
7.) Tanítsd meg őket a bizonyításra.
8.) Keresd aktuális problémákban azt, ami az elkövetkező problémák megoldására hasznos lehet – igyekezz feltárni a konkrét helyzet mögött rejlő általános megoldástípust.
9.) Ne áruld el egy csapásra minden titkodat – hadd találgassanak a diákok – találjanak ki annyit belőle, amennyit csak képesek.
10.)Ne tömjed az anyagot tanítványaidba, hanem ösztönözzed őket értelmes tanulásra.

Szeretettel:Ági

Címkék:

Hozzászólások



.

András, ne háborogj már mindig, mint a tenger! Az irányvonalakat azok rajzolják, akik igaziból nem láttak még olyan gyerekeket, mint Te, vagy pedig kiszínezett tanulmányok alapján dolgoznak.



Lehetséges, hogy itt van a kutya elásva?

http://www.noipalya.hu/uploads/3/2/2/9/32297931/8998440_orig.jpg

Képelemzés:

Tegyük fel, hogy a csintalan kis majom üti-vágja a többieket és 15 percig sem lehet a figyelmét lekötni, az égvilágon semmivel, de a Dzsungel Tanács úgy határozott, hogy neki a többiekkel együtt kell a tankötelezettségét teljesíteni, mert a képesség szerinti szegregált oktatás az helytelen, megengedhetetlen.

Kérdésem: az lényegtelen, hogy a többiek nem tudnak tőle tanulni?



.

Léteznek olyan országok, ahol mindent meg lehet venni, még a diplomát is. Utána a "friss diplomás" átjön Magyarországra és munkát vállal. Persze néhány igazgatónak aztán feltűnik, hogy a külföldről érkezett kolléga hülyébb, mint a tök, de ezt nem nekik kellene észrevenni, hanem azoknak, akik honosítják a sok kamu egyetemi papírost.

Tanulság: becsüljük meg a Magyarországon szerzett, magyar diplomát, mert annak tulajdonosa tényleg járt egyetemre, vagy főiskolára, de ugyanez már bizonytalanul állítható a határon túliról.

(forrás: világháló)



:)

Elméleti ember vagyok, ezért elgondolkodtam azon, hogy vajon Angliában elfogadják-e az afrikai dzsungelben szerzett tanári diplomát? :) Valószínűleg átmegy a hitelesítő eljáráson, ha létezik a 2 térség között nemzetközi egyezmény, s közben meg sem fordul a fejükben, hogy az illető 3 elefántagyarért vette. :)

Ez egy hülyeség? Aligha!



Demokrácia

Erre az írásra véletlenül bukkantam:
http://www.nyest.hu/hirek/torvenyesitenek-az-eselyegyenlotlenseget

Rengeteget cikkeznek, beszélnek erről, de amíg szabad iskolaválasztás van, addig a szegregáció vitorlájából úgysem lehet kifogni a szelet. A jogszabályok ugyanis megfeledkeztek arról, hogy a szegregáció spontánmódon is végremehet. Hogyan? Úgy, hogy a többséghez tartozó szülők elmenekítik a gyerekeiket az 5, 10, 15, 20 kilométerre lévő „tisztább” összetételű iskolákba.

A törvény lesújt, ha szegregációt tapasztal egy iskolán belül, s bőszen vizsgálja, hogy egy település különböző iskolái között milyen az arány a tanulók között, de kegyesen szemet huny a szülők által kivitelezett spontán szegregáció fölött.

Tudom, hogy a demokrácia egyik alappillére a szabad iskolaválasztás, de emiatt ülnek csupa fekete szemű gyerekek némelyik település iskolapadjaiban.



.

„Summerhillben a tanár tanít, nem fegyelmez. A rendért mindenki felelős. Az iskolagyűlés határozatait a gyerekek ismerik a legjobban, és az azt megszegő tanárok ugyanúgy a bírósági gyűlés elé kerülnek, mint a gyerekek.”

Forrás:
http://www.foti-peter.hu/foti_utmutato_velemenyek.html

De jó lenne, ha a summerhilli szakembereket egy egész tanévet töltenének a mi problémás iskoláinkban, s átadnák a tapasztalataikat az itteni tanároknak, s diákoknak!



Nagyon tetszett a videó!

Erre a csajra: http://youtu.be/M8h-TUjQ_1A?list=UUbCPKdQvrAgzavJXhzaFZoA ... nem lehet nem figyelni!
Mi a véleményem az elhangzottakról? Bár teljesen ismeretlen egyetlen gondolata sem volt, mégis sokszor elgondolkodtatott.

Ja, s rájöttem, hogy nem vagyok hülye matekból! :)



oktat vagy tanul?



Együtt vagy külön?

A tisztességes kiválasztás érdekében mindenki ugyanazt a feladatot kapja: Kérem, hogy másszatok fel a fára!
Ez a felirat olvasható a fenti képen.

Rákerestem a képre, s megnyugodtam, hogy nemcsak magyar nyelvű változata létezik, így nemcsak a hazai oktatási rendszert célozta meg.

No, mondok én erre valamit, aztán mindenki döntse el, hogy melyik álláspontot támogatja!

1. A hetvenes - nyolcvanas években a gyógypedagógiai oktatásunknak óriási sikerei és eredményei voltak. Utána lehet olvasni! Az enyhe értelmi fogyatékosokat külön osztályokban gyógypedagógusok oktatták, speciális módszerekkel, eltérő tantervvel.

2. Telt-múlt az idő, nagyot fordult a világ, s kitalálták, hogy az enyhe értelmi fogyatékosok is tanuljanak együtt a többiekkel, mert a megkülönböztetés károsan befolyásolja nemcsak a személyiségüket, hanem az egész életüket.

Szegregált oktatás - integrált oktatás. Mindkettőnek vannak hívei, s mindkettőnek vannak előnyei és hátrányai.
S ugyanez elmondható a speciális tehetséggondozó és az általános (átlag) osztályok kettősségével kapcsolatban is.

Együtt vagy külön? Ez a nagy kérdés. De mielőtt bárki is válaszolna rá, gondolja át ezen a szinten is:

Egy társadalmilag szétszakadt országban, ahol óriási különbségek vannak emberek és emberek között, illetve családok és családok között, lehet-e ebben a kérdésben okosan dönteni?

Én nem szeretném, ha nekem kellene igazságot szolgáltatni!



A 9. pont hogyan értendő?

9.) Ne áruld el egy csapásra minden titkodat – hadd találgassanak a diákok – találjanak ki annyit belőle, amennyit csak képesek.

Kedves Szmörcsi, a 9. pont hogyan értendő? Kérlek, világítsd meg egy konkrét példával!
Szaktárggyal kapcsolatos titkokra gondolt a tízparancsolat összeállítója?



Kedves Szmörcsi!

Megnéztem a videót: http://www.youtube.com/watch?v=1piA0tj7jf0

Ha kivesszük a gyerekeket a rendszerből, hogyan lesz olyan bizonyítványuk, amelyekkel végigjárhatják a közismert lépcsőfokokat? (például érettségi után egyetem)

Papír (bizonyítvány) nélküli sikeres vállalkozó lesz valamennyi?

Tetszik, hogy egyéniségeket akar nevelni -oktatni a videóban látott fiatalember, nem pedig birkákat, de a munkaerőpiacon bizonyítványok nélkül elég nehéz boldogulni.

Tévednék?



"Véletlenül" megint szembejött egy videó a támában. :D
http://www.youtube.com/watch?v=1piA0tj7jf0



Tanulságos történet

2+2=5? ...
http://www.youtube.com/watch?v=Hi-y0kn78RE

Csak velünk mást próbálnak elhitetni! Mondok egy példát!
Aki angyalokat lát, aki angyalokkal beszélget, az könnyen a pszichiátrián találhatja magát.

Más példáktól most tartózkodom. :)





:))

Tanárok tízparancsolata:

1.) Érdekeljen a szaktárgyad. :) Tévedésből nem szokás egy szakra jelentkezni!
2.) Ismerd a szaktárgyadat. :) Ha valamelyik tanár nem ismeri, akkor azok a hibásak, akik kiképezték! :)

Hiszen a tanárok nem úgy teremnek, mint a vadalma, :) hanem valahol, valakik kiképezték őket.



Köszönet nektek is, az előző, iskolákkal, oktatással kapcsolatos bejegyzéseim alá hozott kommentekért!
Néhányuk ide is bekerült. :))))
Ági