A gondolatok lélektana. Vajon kiveri a biztosítékot?:-)

Sokat írtam már a gondolatokról, most egy picike elméletet hagy tegyek ide a jobb megértésért!
Szóval a gondolatink lehetnek:
1. Akaratlagos, tudatos gondolatok.(ezekkel ritkán van baj)
2. Diszfunkcionális gondolatok:- automatikus gondolatok — másodlagos hiedelmek, attitűdök, szabályok — alapsémák. (No itt van a probléma igazi gyökere, ha itt nem tudunk változást elérni, akkor nem sikerül a gondolatainkat áthangolni, és a teremtés kudarcra van ítélve)

Nézzünk egy egyszerű tankönyvszerű példát az automatikus gondolat mechanizmusára.
A feladat egy szombati buli megszervezése.
Az akaratlagos gondolataink szerint ez menni fog, ezt meg tudom tenni, tudom mi minden, kell hozzá, ennek bizonyítéka az :,hogy hiszen elmondtam a barátomnak, mit tegyen amikor ő azt mondja „nem tudok bulit szervezni”. Tanácsot adtam.
Automatikus gondolat szerint azonban: „még egy bulit sem tudok jól megszervezni”
1. Mögötte levő hiedelem, attitűd, szabály: „Ha valamit nem csinálok meg tökéletesen, akkor az emberek nem fogadnak el engem”
2. Alapséma: ”senki sem szeret engem” vagy „értéktelen vagyok”(ez egy olyan gondolat és általa kiváltott érzés, amiről meg vagyunk győződve)
Mi fog tehát történni?
Bár nekilátok a buli szervezéséhez, de azzal a tudattal, hogy ez nem fog menni, izgulva, sírva, idegeskedve. Jönnek a vendégek, de nem tudok nekik örülni, mert csak ezt nézzem, mi az ami bizonyítja, hogy nem jól szerveztem meg. A buli közepét mindenki eltudja képzelni, amikor kibukok, és…..
Ha a buli fantasztikusan sikerül,(amiről és nem tudok, csak a barátaim bizonygatják) akkor is meg vagyok győződve, hogy kudarcot vallottam, mert nem volt elég hideg, nem volt elég meleg, elfogyott a sör, nem volt elég a szendvics, stb. Tudom, hogy béna vagyok! És tudom hogy nekem semmi nem sikerül.
Pedig az akaratlagos gondolat szerint minden tudás birtokában vagyok ezt a barátom be is bizonyítja lejátssza azt a felvételt amikor elmondtam neki hogyan szervezzen ő egy fantasztikus bulit. No ezt már szinte meg sem hallom, mert azon fogadkozom, hogy többet az életben bulit nem szervezek.
Ahogyan már korábban írtam e gondolatainkat gyakran fel sem ismerjük így megváltoztatni, sem tudjuk.
Mi jellemzi ezeket, az automatikus gondolatokat?
• Nem mérlegelés, vagy érvelés eredményeként jönnek létre, hanem akaratlanul, gyorsan, villanásszerűen.

• Tényleges szavak, vagy képek, melyek átfutnak a személy agyán, a tudat perifériáján az adott szituációban és specifikusak az adott szituációra.

• Tartalmukban egyéniek, közvetlenül kapcsolódnak az emocionális, érzelmi válaszhoz.

• Befolyásolják az ismeretfeldolgozási folyamatokat, gyakran torzítottak.

Nos ezek e gondolatok azok, amelyek a hitrendszereinket alá ássa! Amelyek még súlyosabb maladaptív sémává alakulva meghatározzák egész életünket. Befolyásolják a gondolatink révén az érzelmeinket és a viselkedésünket, kudarcra ítélve a Vonzás törvényének alkalmazását!
Kisgyermekkortól fogva alakulnak ki, tartalmuk sok esetben latens marad, amíg valamely életesemény nem aktiválja.
És a lényeg!
Meg lehet tőlük szabadulni!
Ez egy nagyon kemény nagyon tudatos hosszú hónapokat igénylő munka! Ehhez kell az a szakember, aki tudja, mit miért tesz, és járatos a kognitív sémák átalakításában. Nem elegendő azt mondani: „nézz magadba, és néz szét a világodba, nos most már látod, hogyan élsz, hát akkor gondolkodj másként”
Ezt a titokoktatók nem hangsúlyozzák ki, mert elveszítik hitüket az emberek, és nem mennek el a tréningekre!
A külföldi titokoktatók közül Joe Vitale Kulcs című könyvében írt erről a problémáról.
A tréningjeimen gyakorlatban tanuljuk meg felismerni az automatikus gondolatokat, és egy gyakorlat segítségével azt is mit kezdjünk velük.
Egyet meg kell értened: Amíg a gondolkozásunkban, felbukkannak automatikus gondolatok, amelyek rombolják, önbizalmunkat, hitünket addig a siker csak álom marad!
Sándor

Hozzászólások



Én azt is megtanítom miként változtassuk meg

Diszfunkciónális gondolat, ami rontja a helyzetmegítélését, a valóságot torzítja.
Néhány diszfunkcionális gondolat séma.
1. ha az emberek rám néznek, azt vizsgálják, hogy mit csinálok.
2. ha bírálnak, az azt jelenti, hogy rossz vagyok.
3. ha nem értek egyet az emberekkel, akkor nem fognak szeretni engem.
4. ha hibát követek el, az azt jelenti, hogy ostoba vagyok.
5. hogy jó ember legyek, mindenkihez kedvesnek kell lennem.
6. rossz ember vagyok, ha megbántok valakit.
7. ha kimutatom érzelmeimet, az azt jelenti, hogy gyenge vagyok.
8. az emberek azt fogják gondolni, hogy valami baj van velem, ha azt látják, hogy izgulok.
9. más emberek rólam alkotott véleménye nagyon fontos számomra.
Nos még egy kicsit a diszfunkcionális gondolatokról: Valamit biztos elrontottam önkínzó játszma „Biztosan elfelejtettem bezárni az ajtót.”
Hibáztató játék, Te vagy az oka, hogy tönkrement az életem.
A mélabús pesszimista, önkínzó játszma „És ha megteszem? Úgyis ez és ez történik, függetlenül attól, hogy mit csinálok.”
Nem úgy élek, ahogy élhetnék önkínzó játszma „Csak… vagyok, pedig … is lehetnék.” . Katasztrofizálás"Ha nagy lesz a tömeg a metróban és megáll két állomás között, biztosan rosszul leszek"
Nos ezek csak példák abból a sok önkínzó gondolatból, amit diszfunkcionálisnak hív a tudomány. Ha valaki ezektől egymaga megtud szabadulni az csodás!
A tréningeken jó esetben beszélnek ezekről. Ám gyakran csak azt mondják,
„változtasd meg a gondolkodásodat most! Vedd észre azért vagy szegény, mert így gondolkozol a gazdagokról. Ha gazdag akarsz lenni, változtasd ezt meg! Hogy ugye tudod minden új a komfort zónádon kívül esik, és tudod azért nem mersz kilépni a komfort zónádból, mert félsz, hát tessék győzd ezt le. Szerintem egyáltalán nem kell tréningre menni ahhoz hogy valaki megértse, hogy a gondolatai egy részét, ami nem akaratlagos, azt "kezelnie" kell. "
Csak azt nem mondják meg hogyan változtasd meg!
Ha a listában van olyan gondolat amiben magadra ismersz, nos az nem véletlen.Kérdezd meg magadtól mióta van veled.
Tudom rég óta!
Tudom százszor próbáltad megváltoztatni, akár magad, akár párod, gyerekeid gondolkodását, de nem ment!
Ez nem véletlen!
Ha olyan könnyű volna megváltoztatni a gondolatainkat akkor OPTIMISTA nemzet lennénk!
Én azt is megtanítom miként változtassuk meg negatív gondolatainkat!



Sta

Sta
Nagyon bölcsen felfedezted, egyedül nem megy!
Ahhoz hogy meg tudd változtatni a gondolataidat először fel kell őket tudnod ismerni!
Nos egy könnyű gyakorlat ehhez.
Készíts egy táblázatot, az első oszlopa : Az esemény a konfliktus leírása!
A második oszlop az automatikus gondolat, ami eszembe jut ekkor.
Nos ezt a táblázatot vezesd 30 napig és meglátod a saját diszfunkciónális gondolataidat, amik akadályozzák a boldog életedet!
Ezek után kell megtanulni, miként alakítsd át.
Ehhez azonban segítség kell.
Sándor



Szerintem egyáltalán nem kell

Szerintem egyáltalán nem kell tréningre menni ahhoz hogy valaki megértse, hogy a gondolatai egy részét, ami nem akaratlagos, azt "kezelnie" kell.

A baj csak az, hogy amit Sándor diszfunkcionálisnak hív, annak egy része a legértékesebb, legfontosabb gondolataink!!! Azok a gondolatok, melyet a kreativitás, inspiráció, szül, vagy hívhatjuk "isteni szikrának" is, melyek a legnagyobb feltalálók, gondolkodók fejéből pattantak ki, e szerint a leírás szerint mint "diszfunkcionális" kategóriába esnek. Egyébként sem gondolom, hogy van olyan, hogy diszfunkcionális...

Abban egyetértek hogy a gondolatok lehetnek szándékos és nem szándékos gondolatok. De mindkettő lehet hasznos is, meg haszontalan, cserélendő, megváltoztatni való.

Például a szándékos:
1. Lehet jó gondolat, mely segítő
2. De lehet visszahúzó, egó által "kreált", idejétmúlt tényekből következtető, valótlan gondolatok.

Ugyanígy a nem szándékos lehet:
1. kreatív, inspirációból eredő
2. tudatalattiból feljövő, korlátozó gondolat.

Olyan ember nincs, akinél az "automatikus" gondolat mind diszfunkcionális... sőt, a legértékesebb gondolatok pont mind "kívülről" jönnek, és egyáltalán nem akaratlagosan... Ha valaki csak az akaratlagos gondolatait használja, az egy helyben fog járni, a komfortzónáján belül.



Nagyon igazad van és rájöttem

Nagyon igazad van és rájöttem erre egy ideje...., csak arra nem birok rájönni hogy hogyan tudnám ezeket az automatikus gondolatokat megváltoztatni?? Szerinted egyedül sikerülhet nekem? Mert nekem nincs pénzem ilyen tréningekre meg tanfolyamokra járni...sajnos, pedig szeretnék.