Légy borús derűlátó

borús derűMosolyogj! Légy magabiztos! Gondolkozz pozitívan! – erről ismerszik meg a jellegzetesen amerikai gondolkodásmód. Lehet, hogy most minden megváltozik?

Szia, hogy vagy? – erre a kérdésre az Újvilágban nem létezik más válasz, mint hogy: köszönöm, nagyon jól, minden nagyon rendben van. És mellé a kötelező, magabiztos mosoly.

Mostanában azonban mintha változna a kép. Éppenséggel amerikai pszichológusok vetették fel: az úgynevezett védekező pesszimizmus valószínűleg tartósabban lehet az öröm forrása, mint az örök optimizmus. Aki ugyanis folyamatosan erőlteti a jókedvet, könnyebben összeomlik, ha valami rossz történik vele.

A „Be happy!” életszemlélet nem minden esetben és nem mindenkinél működik hosszú távon. Az élet árnyékos oldalát semmibe vevő magatartás akár ronthatja is a mentális (szellemi) és a testi egészséget.
Félig tele vagy félig üres?

Tagadhatatlan, hogy a pozitív gondolkodásnak rengeteg előnye van: aki így gondolkozik, az jobban képes irányítani az életét, és sokan úgy vélik, ezzel még immunrendszerét is erősíti. Mivel a gondolatok erősen befolyásolják a hangulatot: aki optimista módon él, az hatékonyabban tud törekedni tervei megvalósítására, és a stresszhormonok szintje is alacsonyabb a szervezetében.

A túlzott optimizmusnak azonban vannak nem is jelentéktelen hátrányai: a túlzott önbizalom, az egyoldalúság. Mindez nehézzé teszi az optimista számára, hogy tanuljon a hibáiból. Az optimistáknak csak a jó hírekre van antennájuk, és hajlamosak másokat hibáztatni, amikor a dolgok nem megfelelően alakulnak.
Higgadt nők, kiabáló férfiak

Az újabb nézetek szerint azonban a boldogság mindenáron történő hajkurászása egyáltalán nem veszélytelen.

Az optimista világszemlélet erőltetése akár a tökéletesség foglyává is teheti az embert, és ez bizony súlyosbíthatja a mélyben meghúzódó depressziót és haragot. Tanulmányok igazolják: azok, akik eltagadják-elfojtják negatív érzelmeiket, hajlamosabbak a megbetegedésre, lassúbb a gyógyulásuk, illetve nehezebben teszik túl magukat az élet nehézségein.

Ez főleg a nőkre igaz, akik hajlamosak is arra, hogy elfojtsák-lenyeljék haragjukat. Pedig ha folyamatosan így tesz, annak bizony betegség lesz a vége. Kimutatták, hogy azok a férfiak, akik kifejezik-levezetik indulataikat (persze normális módon, mindenesetre nem nyelik le mérgüket, hanem „kikiabálják azt a világba”), nos e férfiak csoportjában csökken a sztrók és szívkoronária-betegségek kockázata.
Egyedül egyik sem üdvözítő

Az erőltetett optimizmus sokak számára azt a tévhitet jelenti, hogy képesek legyőzni a negatív gondolatokat. Ám a valóságban ez szinte soha sincs így. Így került előtérbe a „negatív gondolkodás pozitív ereje”, azaz a védekező pesszimizmus. Az okos ember termékenyen próbálja kihasználni negatív gondolatait. A védekező pesszimista azért tudja jól megoldani problémáit, mert a dolgok rossz kimenetelével is számol és reális képe van saját gyengeségéről.

Önmagában természetesen egyik stratégia sem az egyedüli és üdvözítő megoldás. Az élet „sötétebb oldaláról” való elmélkedés a pszichológusok szerint jobb önelfogadást, önbecsülést jelenthet. Ez segít a defenzív pesszimistának abban, hogy a legtöbbet hozza ki a dolgokból, pontosan azért, mert képes az élet negatívumait is a helyükön kezelni.

Azt hiszem, érdemes elolvasni.:))

Hozzászólások



Köszönöm Angel-a!:)

Igen,érdemes volt elolvasni!Olvastam már itt is pár bejegyzést,amiben utaltak erre,azok is nagyon tetszettek...:)De ezt most remekül összefoglaltad!Megnyugodtam....nem kell boldognak lenni még ha beledöglök is...:)))
Hálás köszönet!
Vidám szép napot!
Zsuzsi